Kommunens webbplatser

Digitala veckan med fokus på långsiktig kompetensförsörjning

Den 16–20 november är det dags för Digitala veckan 2021 och huvudtemat i år är långsiktig kompetensförsörjning. Flera företag är engagerade under veckan och agendan för dagarna är fylld med flera olika föreläsare.

Publiceringsdatum28-oktober-2021

Målet med Digitala veckan är bland annat att inspirera små och medelstora företag till digitalisering. Digitala veckan har även ambitionen att samla alla som verkar för en ökad digitalisering inom regionen, visa upp våra It-bolag och föreningar samt påvisa att vi faktiskt är en av Sveriges största It-hubbar och att det är här det händer.

Rätt kompetens för att växa

Digitalisering och digital transformation är idag nödvändigt för att bolag och verksamheter i alla dess former ska växa och utvecklas. Linnéregionen är inget undantag utan inhyser mängder av innovativa och spännande bolag som inom flertalet olika affärsområden dagligen arbetar med detta. Men det finns ett problem, inte bristen på innovation eller banbrytande idéer, utan att hitta den kompetens som krävs för att kunna växa och realisera.

Vad kan vi tillsammans göra för att säkra regionens kompetensförsörjning? Den frågan ställde vi till Mårten Jonsson, Head of Software Systems, Autonomous & Articulated Haulers på Volvo.

- Vi vill under Digitala Veckan visa att vi är mer än ett traditionellt hårdvaru- och produktbolag. Vi vill öka intresset för mjukvaruutveckling och vara en självklar del av kompetensutvecklingen inom området. Mångfald inom branschen är något vi brinner lite extra för och det är något vi tycker bidrar till effektivitet och smarta lösningar, berättar Mårten.

Fredrik Lindblad

En växande It-hub

Volvo kommer medverka på olika aktiviteter hela Digitala Veckan, bland annat karriärdagen på LNU, som de hoppas kan medföra just ett nytt intresse för It-området.

- Vi hoppas att ungdomar som studerar i Växjö, men också de från Växjö som studerat på andra orter, antingen vill stanna kvar i regionen eller komma tillbaka. Där vill vi vara delaktiga i att kunna erbjuda en arbetsplats för dem med kompetens inom It-området. Digitala veckan ger oss även möjlighet att hitta och få ungdomar och kvinnor att bli mer intresserade av It och digitalisering, säger han.

Växjö är en växande It-hub och att få regionen att jobba tillsammans för att Växjö ska sättas ännu mer på kartan som en It-hub är något för hela regionen att jobba för, menar Mårten Jonsson.

- En styrka är att vi kan hjälpas åt i regionen och gemensamt jobba med dessa frågor och profilera Växjö som ett It-hub.

Fler teman under Digitala veckan:

  • attrahera ungdomar till It-sektorn
  • attrahera fler kvinnor till branschen
  • styrkan i en av landets största It-hubbar
  • karriärdagar på Linnéuniversitetet
  • framtiden, vad ligger i vaggan?

Kvinnor i It-branschen

Sanna Lindkvist är Development Manager på Readly samt representerar Witech (Women in engineering), och är på plats under veckan. Hon ser Digitala veckan som en kul mötesplats både för privata företag, skolor, studenter och myndigheter där det kan samtalas om It och digitaliseringen i stort. Sanna nämner även att samverkan mellan alla parter är det som gör så vi kan lyckas med utvecklingen av It-kompetens och att attrahera fler människor och ungdomar till It-sektorn.

- Ett av årets tema är att attrahera fler kvinnor till branschen. Det känner vi är extra spännande att en hel dag avsätts med fokus för att attrahera kvinnor och tjejer att välja It-sektorn och även stanna kvar. Det känns riktigt kul att få vara en del av det, säger Sanna Lindkvist.

Mer information om Digitala Veckan.

Uppdaterad: 28-oktober-2021