100 företag på 10 dagar – det här säger Växjös näringsliv just nu
Vid månadsskiftet januari/februari genomfördes årets företagsmaraton, där näringslivsavdelningen besökte över 100 företag på 10 dagar. Syftet var att få en aktuell bild av näringslivet i Växjö.
– Att träffa så många företag på kort tid ger oss en värdefull ögonblicksbild av företagsklimatet i olika branscher och företagsstorlekar. Det är också ett bra sätt för oss på näringslivsavdelningen att identifiera vilka områden vi ska prioritera framåt, säger Mikael Häggström, näringslivsutvecklare.
Under besöken fick företagarna bland annat betygsätta i vilken grad näringslivsklimatet i Växjö ger rätt förutsättningar för utveckling, på en skala från 1 till 10. Medelbetyget blev 6,7, en liten förbättring från förra årets 6,4.

Stolthet, möjligheter och utmaningar
– Liksom vid förra årets företagsmaraton är det glädjande att så många företag uttrycker stolthet över att vara en del av Växjös näringsliv. Kommunen har ett fortsatt starkt och expansivt näringsliv, präglat av entreprenörsanda och en gemensam vilja att utveckla förutsättningarna för företagande. Trots de utmaningar som råder i omvärlden ser vi att många företag klarar sig väl, vilket vittnar om ett robust och motståndskraftigt näringsliv. Samtidigt varierar situationen mellan olika branscher, där exempelvis byggsektorn för närvarande möter större utmaningar i det rådande konjunkturläget. Vi tar med oss många konkreta idéer på insatser och aktiviteter från de företag vi mött, säger Mikael.
Företagarna ser fortsatt positivt på kommunens ambitioner kring tillväxt och värdesätter dialogen och samverkan med kommunen samt de nätverk som finns för att utbyta erfarenheter.
Prioriterade utvecklingsområden
De viktigaste utvecklingsfrågorna som lyftes fram av företagen var:
- Bättre kommunikationer till, från och inom Växjö
- Bättre upphandlingar från kommunen
- Snabbare och tydligare beslut i kommunala processer
- En smidig och transparent hantering av myndighetsärenden
- Kompetensförsörjning, som fortsatt är den enskilt viktigaste frågan för tillväxt
- Marknadsföring av Växjö för att locka besökare, framtida medarbetare och investerare
Sedan förra årets företagsmaraton har vikten av upphandlingar och förbättrade kommunikationer ökat i prioritet. Frågor som redan varit centrala, såsom snabbare beslut och effektiv myndighetsutövning, fortsätter att vara i fokus. Däremot har information till företag samt evenemang och aktiviteter som bidrar till Växjös attraktivitet upplevts som förbättrade, enligt de företag som vi träffat under årets maraton.
Fortsatt fokus framåt
Resultaten bekräftar att kommunen bör fortsätta arbeta med befintliga prioriteringar, exempelvis kompetensförsörjning genom samarbeten med Linnéuniversitetet och initiativ som Yrkesdagen, där företag möter framtidens arbetskraft. Växjö kommun fortsätter även att utveckla dialogen med företag, stärka destinationsutvecklingen och skapa bättre förutsättningar för företagande, etablering och expansion.
– Det är särskilt roligt att se att våra satsningar på kommunikation, som frukostträffar, nätverk och sociala medier, har gett resultat. Många företag upplever att informationen från kommunen har blivit bättre, säger Jessica Johannesson, näringslivsutvecklare.