Återanvändbara förpackningar för Take-away
Sedan 2024 måste du som säljer mat och dryck för take-away erbjuda återanvändbara matlådor och muggar. Reglerna har införts för att minska nedskräpningen från engångsartiklar och för att spara på resurser.
Vad säger reglerna?
Reglerna som gäller sedan 1 januari 2024 säger att du som säljer take-away (mat och dryck som tas med) i engångsmatlådor eller engångsmuggar, också ska erbjuda dina kunder flergångsförpackningar. Det vill säga matlådor och muggar som går att använda flera gånger.
Vilka verksamheter omfattas av kraven?
I dagsläget gäller kravet för försäljningsställen som använder mer än 150 engångsförpackningar per dag. Antalet räknas som ett genomsnitt under de dagar som verksamheten är öppen under året.
Från och med den 1 januari 2026 kommer kravet att omfatta fler försäljningsställen, då gränsen sänks till mer än 75 engångsförpackningar per dag.
Tänk på! Om du säljer en dryck med en plastmugg och ett plastlock räknas det som två engångsförpackningar.
Checklista: så uppfyller du kraven på flergångsförpackningar
- Välj flergångsförpackningar som påverkar miljön och människors hälsa så lite som möjligt.
- Se till att förpackningarna ingår i ett system där de kan samlas in, rengöras och användas igen.
- Informera dina kunder om att de kan få sin take-away i en flergångsförpackning.
- Berätta för dina kunder om hur engångsförpackningar påverkar miljön och varför det är bra att använda färre av dem.
Om du inte följer reglerna
Om du inte uppfyller kraven kan du behöva betala en miljösanktionsavgift. Växjö kommun ansvarar för tillsynen av försäljningsställena.
Frågor?
Har du frågor? Hör av dig till oss så hjälper vi dig.